Generelle vilkår
Artikel 1 – Definitioner
I disse vilkår forstås ved:
Fortrydelsesret: den periode, hvori forbrugeren kan udnytte sin fortrydelsesret.
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler i egenskab af erhverv eller virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med erhvervsdrivende.
Dag: kalenderdag.
Varigt medium: ethvert middel, der gør det muligt for forbrugeren eller den erhvervsdrivende at gemme information, der er rettet til ham personligt, på en måde, der muliggør fremtidig konsultation og uændret reproduktion af de gemte oplysninger.
Fortrydelsesret: muligheden for forbrugeren til inden for fortrydelsesfristen at trække sig fra fjernsalgsaftalen.
Erhvervsdrivende: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere via fjernsalg.
Fjernsalgsaftale: en aftale, hvor der inden for rammerne af et af den erhvervsdrivende organiseret system for fjernsalg af produkter og/eller tjenester, indgås aftalen ved udelukkende at anvende en eller flere teknikker til fjernkommunikation indtil aftalens indgåelse.
Teknik til fjernkommunikation: middel, der kan anvendes til at indgå en aftale uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes samtidig i samme rum.
Generelle vilkår: de aktuelle generelle vilkår for den erhvervsdrivende.
Artikel 2 – Identitet for den erhvervsdrivende
Zef Joosten Services
Geemansweer 34
3371RE HARDINXVELD-GIESSENDAM
CVR: 77674847
Momsnr: NL003409700B81
Artikel 3 – Anvendelighed
Disse generelle vilkår gælder for hvert tilbud fra den erhvervsdrivende og for hver indgået fjernsalgsaftale og bestilling mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren.
Inden fjernsalgsaftalen indgås, skal teksten til disse generelle vilkår gøres tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, skal det før indgåelsen af fjernsalgsaftalen angives, at de generelle vilkår kan ses hos den erhvervsdrivende, og at de efter forbrugerens anmodning vil blive sendt til ham omgående og uden omkostninger.
Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten til disse generelle vilkår, i strid med det forrige afsnit, og før indgåelsen af fjernsalgsaftalen, stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk på en måde, så den nemt kan gemmes på et varigt medium. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, skal det før indgåelsen af fjernsalgsaftalen angives, hvor de generelle vilkår kan tilgås elektronisk, og at de efter forbrugerens anmodning vil blive sendt til ham elektronisk eller på anden måde og uden omkostninger.
Hvis der ud over disse generelle vilkår også gælder specifikke produkt- eller tjenestevilkår, gælder anden og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan, i tilfælde af modstridende generelle vilkår, altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle vilkår på noget tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller annulleres, forbliver aftalen og disse vilkår for øvrigt i kraft, og den pågældende bestemmelse skal omgående erstattes med en bestemmelse, der i videst muligt omfang nærmer sig formålet med den oprindelige bestemmelse.
Situationer, der ikke er reguleret i disse generelle vilkår, skal vurderes i overensstemmelse med 'ånden' i disse generelle vilkår.
Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår skal fortolkes i overensstemmelse med 'ånden' i disse generelle vilkår.
Artikel 4 – Tilbuddet
Hvis et tilbud har en begrænset gyldighed eller er betinget, skal dette tydeligt fremgå af tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Den erhvervsdrivende har ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de udbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til at give forbrugeren mulighed for at foretage en god vurdering af tilbuddet. Hvis den erhvervsdrivende bruger billeder, er disse en troværdig gengivelse af de udbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke den erhvervsdrivende.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er indikative og kan ikke give anledning til erstatning eller ophævelse af aftalen. Billeder ved produkter er en troværdig gengivelse af de udbudte produkter. Den erhvervsdrivende kan ikke garantere, at de viste farver præcist svarer til de reelle farver af produkterne.
Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at forbrugeren klart ved, hvilke rettigheder og forpligtelser der er knyttet til accept af tilbuddet. Dette vedrører især:
- prisen, med undtagelse af toldomkostninger og importmoms. Disse ekstra omkostninger vil være for kundens regning og risiko. Post- og/eller kurer tjenester vil i forbindelse med importen anvende den særlige ordning for post- og kurertjenester. Denne ordning gælder, når varerne importeres til det EU-land, som er destinationen, hvilket også er tilfældet her. Post- og/eller kurer tjenester indsamler momsen (eventuelt sammen med de opkrævede toldomkostninger) fra modtageren af varerne;
- de eventuelle forsendelsesomkostninger;
- måden, hvorpå aftalen indgås, og hvilke handlinger der er nødvendige;
- om fortrydelsesretten er gældende;
- betalingsmetoden, levering og udførelse af aftalen;
- perioden for accept af tilbuddet, eller den periode, hvori den erhvervsdrivende garanterer prisen;
- størrelsen af taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af teknikken til fjernkommunikation beregnes på en anden basis end den sædvanlige basispris for det anvendte kommunikationsmiddel;
- om aftalen efter indgåelsen arkiveres, og hvis ja, hvordan den kan konsulteres af forbrugeren;
- den måde, hvorpå forbrugeren kan kontrollere de oplysninger, han har givet i forbindelse med aftalen, før aftalen indgås, og om ønskes ændre disse;
- de eventuelle andre sprog, på hvilke, ud over dansk, aftalen kan indgås;
- de adfærdskoder, som den erhvervsdrivende har underlagt sig, og hvordan forbrugeren kan tilgå disse adfærdskoder elektronisk;
- den minimale varighed af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en varig aftale;
- eventuelt tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 – Aftalen
Aftalen indgås, med forbehold for bestemmelserne i stk. 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de betingelser, der er knyttet til det. Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter den erhvervsdrivende straks elektronisk modtagelsen af forbrugerens accept af tilbuddet. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er bekræftet af den erhvervsdrivende, kan forbrugeren ophæve aftalen.
Hvis aftalen indgås elektronisk, træffer den erhvervsdrivende passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af den elektroniske overførsel af data og sikrer en sikker webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil den erhvervsdrivende tage passende sikkerhedsforanstaltninger i betragtning.
Den erhvervsdrivende kan – inden for lovgivningens rammer – oplyse sig selv om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt om alle faktorer, der er relevante for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis den erhvervsdrivende har gode grunde til ikke at indgå aftalen på grundlag af denne undersøgelse, er han berettiget til at nægte en bestilling eller anmodning med begrundelse eller at knytte særlige betingelser til gennemførelsen.
Den erhvervsdrivende skal ved produktet eller tjenesten sende følgende oplysninger skriftligt eller på en måde, så forbrugeren på en tilgængelig måde kan gemme dem på et varigt medium:
- adresse til den erhvervsdrivendes lokalitet, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager;
- betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan udnytte sin fortrydelsesret, eller en tydelig meddelelse om, at fortrydelsesretten ikke gælder;
- oplysninger om garantier og eksisterende service efter køb;
- de i artikel 4, stk. 3, i disse vilkår indeholdte oplysninger, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren før aftalens gennemførelse;
- kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen varer længere end et år eller er af ubestemt varighed.
I tilfælde af en varig aftale gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Hver aftale indgås under suspensive betingelser om tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.
Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opsige aftalen uden angivelse af årsag inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen begynder den dag, forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til virksomheden kendt repræsentant modtager produktet.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren behandle produktet og emballagen omhyggeligt. Han må kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis han benytter sig af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alle leverede tilbehør og – hvis det er rimeligt muligt – i original stand og emballage til virksomheden, i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, der er givet af virksomheden.
Når forbrugeren ønsker at benytte sig af sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at meddele dette til virksomheden inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Meddelelsen skal ske ved hjælp af en standardformular. Efter at forbrugeren har meddelt, at han ønsker at benytte sig af sin fortrydelsesret, skal kunden returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer er blevet returneret rettidigt, f.eks. ved hjælp af et forsendelsesbevis.
Hvis kunden ikke inden for de nævnte frister i stk. 2 og 3 har givet meddelelse om, at han ønsker at benytte sig af sin fortrydelsesret, eller hvis produktet ikke er blevet returneret til virksomheden, er købet endeligt.
Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse
Hvis forbrugeren benytter sig af sin fortrydelsesret, er han kun ansvarlig for højst omkostningerne ved tilbagelevering.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, skal virksomheden tilbagebetale dette beløb hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage efter fortrydelsen. Det er en betingelse, at produktet allerede er blevet modtaget af webshoppen eller at der kan fremvises et bevis for den komplette tilbagelevering.
Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesret
Virksomheden kan udelukke forbrugeren fra fortrydelsesretten for produkter, som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis virksomheden klart har angivet dette i tilbuddet, i hvert fald rettidigt før aftalen blev indgået.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun muligt for produkter:
- der er fremstillet af virksomheden i henhold til forbrugerens specifikationer;
- der er klart personlige af natur;
- som af deres art ikke kan returneres;
- som hurtigt kan blive dårlige eller forældede;
- hvis pris er bundet til svingninger på det finansielle marked, som virksomheden ikke har indflydelse på;
- for enkeltstående aviser og tidsskrifter;
- for audio- og videooptagelser samt computersoftware, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester: - vedrørende indkvartering, transport, restaurant eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
- hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke, inden fortrydelsesfristen er udløbet;
- vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Prisen
I løbet af den i tilbuddet angivne gyldighedsperiode vil priserne på de udbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, med undtagelse af prisændringer som følge af ændringer i moms-satserne.
I modstrid med det forrige afsnit kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet til svingninger på det finansielle marked, som virksomheden ikke har indflydelse på, til variable priser. Denne binding til svingninger og det faktum, at evt. angivne priser er vejledende priser, vil blive nævnt i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter indgåelsen af aftalen er kun tilladt, hvis de er et resultat af lovbestemmelser eller bestemmelser.
Prisforhøjelser efter 3 måneder efter indgåelsen af aftalen er kun tilladt, hvis virksomheden har aftalt dette og:
- de er et resultat af lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
- forbrugeren har ret til at opsige aftalen med virkning fra den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.
De i tilbuddet angivne priser på produkter eller tjenester er inklusive moms.
Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti
Virksomheden garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne lever op til aftalen, de i tilbuddet angivne specifikationer, de rimelige krav til kvalitet og/eller anvendelighed samt de på datoen for indgåelsen af aftalen gældende lovbestemmelser og/eller offentlige bestemmelser. Hvis det er aftalt, garanterer virksomheden desuden, at produktet er egnet til andet end normalt brug.
En garanti, der gives af virksomheden, producenten eller importøren, påvirker ikke forbrugerens lovmæssige rettigheder og krav, som han kan gøre gældende over for virksomheden i henhold til aftalen.
Eventuelle mangler eller forkert leverede produkter skal skriftligt anmeldes til virksomheden inden for 4 uger efter levering. Returnering af produkterne skal ske i original emballage og i ny stand.
Virksomhedens garantiperiode svarer til producentens garantiperiode. Virksomheden er dog aldrig ansvarlig for det endelige egnethed af produkterne til enhver individuel anvendelse af forbrugeren, eller for eventuelle råd vedrørende brugen eller anvendelsen af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
- forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har ladet tredjeparter reparere og/eller bearbejde dem;
- de leverede produkter er blevet udsat for unormale forhold eller på anden måde er blevet behandlet uforsigtigt eller i strid med virksomhedens anvisninger og/eller er blevet behandlet på emballagen;
- manglerne helt eller delvist skyldes bestemmelser, som myndighederne har givet eller vil give vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 – Levering og udførelse
Virksomheden vil udvise den største omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Under hensyntagen til hvad der er nævnt i artikel 4 i disse generelle vilkår, vil virksomheden udføre accepterede ordrer med passende hastighed, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid.
Hvis leveringen bliver forsinket, eller hvis en ordre ikke kan udføres eller kun delvist kan udføres, modtager forbrugeren besked herom senest 30 dage efter, at han har afgivet ordren. I så fald har forbrugeren ret til at opsige aftalen uden omkostninger og ret til eventuel erstatning.
I tilfælde af opsigelse i henhold til det forrige afsnit vil virksomheden tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt, dog senest inden for 14 dage efter opsigelsen.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at stille et erstatningsprodukt til rådighed. Senest ved levering vil det klart og forståeligt blive meddelt, at et erstatningsprodukt leveres. For erstatningsprodukter kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved eventuel returnering er for virksomhedens regning.
Risikoen for skader og/eller tab af produkter ligger hos virksomheden indtil levering til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til virksomheden kendt repræsentant, medmindre andet er aftalt.
Artikel 12 – Varige aftaler: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for ubestemt tid, og som har til formål at levere produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, under hensyntagen til de opsigelsesregler, der er aftalt, og med en opsigelsesfrist på højst en måned.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som har til formål at levere produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, med virkning fra slutningen af den bestemte periode under hensyntagen til de opsigelsesregler, der er aftalt, og med en opsigelsesfrist på højst en måned.
Forbrugeren kan til enhver tid opsige de i de foregående afsnit nævnte aftaler og er ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode; han kan altid opsige på samme måde, som han indgik dem; han må altid opsige med den samme opsigelsesfrist, som virksomheden har aftalt for sig selv.
Forlængelse
En aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål at levere produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester regelmæssigt, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
I modstrid med det forrige afsnit må en aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål at levere dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter, stiltiende forlænges for en bestemt periode på maksimalt tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige denne forlængede aftale inden for den forlængede periode med en opsigelsesfrist på højst en måned.
En aftale, der er indgået for en bestemt periode og har til formål at levere produkter eller tjenester regelmæssigt, må kun stiltiende forlænges for ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid må opsige med en opsigelsesfrist på højst en måned og med en opsigelsesfrist på højst tre måneder, hvis aftalen har til formål at levere dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter, men mindre end en gang om måneden.
En aftale med begrænset varighed til at levere dag-, nyheds- og ugeblade og tidsskrifter (prøve- eller introduktionsabonnement) forlænges ikke stiltiende og afsluttes automatisk efter udløbet af prøve- eller introduktionsperioden.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren til enhver tid opsige aftalen med en opsigelsesfrist på højst en måned efter et år, medmindre rimelighed og retfærdighed taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter udløbet af fortrydelsesfristen som angivet i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjeneste begynder denne frist, når forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen.
Forbrugeren har pligt til straks at underrette virksomheden om unøjagtigheder i oplyste eller nævnte betalingsoplysninger.
I tilfælde af betalingsmisligholdelse fra forbrugerens side har virksomheden, med forbehold for lovgivningsmæssige begrænsninger, ret til at opkræve rimelige omkostninger, der er forud bekendtgjort for forbrugeren.
Artikel 14 – Klageordning
Klager over udførelsen af aftalen skal indgives skriftligt til virksomheden inden for 7 dage, fuldt ud og klart beskrevet, efter at forbrugeren har konstateret manglerne.
Klagen indgivet til virksomheden vil blive besvaret inden for 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 14 dage svare med en modtagelsesbekræftelse og en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.
Hvis klagen ikke kan løses i fællesskab, opstår der en tvist, som kan henvises til tvistbilæggelse.
En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver andet.
Hvis en klage anses for berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget valg enten erstatte eller reparere de leverede produkter uden omkostninger for forbrugeren.
Artikel 15 – Tvister
Der anvendes udelukkende hollandsk ret på aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse generelle vilkår vedrører. Dette gælder også, hvis forbrugeren er bosiddende i udlandet.